skip to Main Content

Horton Teknik fremhæver hele kroppen og fleksibilitet, styrke, koordination, balance og bevidsthed om at muliggøre det ubegrænset og med dramatisk ytringsfrihed. En anatomisk tilgang til hele kroppen. Horton teknik anses som en god karriereforberedelse af mange. Horton teknikken er udviklet af danseren og koreografen Lester Horton, og er opbygget og udviklet løbende sammen med hans dansere. Horton teknik kendetegnes bl.a. ved Flat- Back, hvor fødderne er parallelt, hoftebreddes afstand, armene strakt lige over hovedet og overkroppen føres kontrolleret frem og ned, Lateral T, hvor kroppen tiltes og diverse Twists  

Jeg forsøger at skabe en danseteknik, der udelukkende er baseret på menneskets anatomi. En teknik, der vil rette fysiske “fejl”. Forbedre danseren, så danseren er parat til at bevæge sig, danse enhver form for danse stil, danseren måtte ønske” (Lester Horton i et brev til sin gode ven Dorathi Bock Pierre)

Horton Teknik indgår som et fast gennemgående element på Danseuddannelsen, og danner sammen med Klassisk Ballet, den tekniske grundtræning på uddannelsen. Derudover indgår elementer af Horton Teknikken ofte i en klassisk Jazz opvarmning.

Horton Teknik

Tanja Foss underviser Danseuddannelsen i Horton.

Tanja Foss, der underviser i Horton på Stepz Danseuddannelsen udtaler:

“Horton teknik er den teknik, der har givet mig præcis, hvad Lester Horton så fint selv har skrevet i sit personligt brev. Styrke og teknik og forståelse af min danseteknik/krop, til ALLE genre indenfor dans. Er dybt taknemmelig. Og det er mig en stor glæde, at kunne videre give denne teknik, i form af mit pædagogiske certifikat fra Alvin Ailey, under Anne Forsieth”

Om Lester Horton (1906-1953):
Hortons oprindelige interesse stod i indiansk dans. En interesse han havde haft, siden han var barn. Han blev født i Indianapolis, Indiana i USA.

Hans første egne oplevelser, som gjorde stort indtryk, som publikum, var forestillinger af Denis-Shawn, hvor Martha Graham var hoveddanser. Som teenager begyndte han at studere ballet, og producerede i 1926-1927 sin egen forestilling “The Song Of Hiawatha” med amatør-dramatikeren, Clara Nixon Bates.

Horton nøjedes ikke med at lave koreografien, men sørgede også for kostumer, scenografi, iscenesættelse og hele produktionen. Dette blev et kendetegn for ham igennem hele hans karriere. Hans store gennembrud fik han, som danser i hovedrollen i “Hiawatha”. Senere i L.A. studerede han den japanske koreograf Michio Ito, og begyndte derefter at integrere rekvisitter i hans egne koreografier.

I 30’erne begyndte han også at undervise. Klasserne var dynamiske og fulde af improvisationer. For at have råd til at holde sin skole, begyndte Horton at tage arbejde som koreograf for de store teatre og musicals for Hollywood, som bl.a.:

  • “Phantom of the Opera” (1944)
  • “AliBaba og de fyrretyve røvere” (1945)
  • “Moonlight Havanna” (1942)

Det blev derudover til koreografi til 19 film på en årrække af 11 år.

Han kaldte selv sine koreografier for “choreodramas“, og af Hortons egne store værker kan blandt andet nævnes: “Salome” og “The Beloved”. Hortons værker blev opsat på Folies Bergère i N.Y. og Earls Carroll Theater i L.A. Lester Horton kæmpede med alkoholisme og dårligt helbred. Han døde pludseligt i 1953. En meget kort karriere, der alligevel nåede at sætte dybe spor i den moderne danseverden.

Alvin Ailey (stifter af Alvin Ailey American Dance Theater N.Y.C) blev som ganske ung medlem af Lester Horton kompagniet. Efter Hortons død tog Alvin Ailey til N.Y. og dedikerede sin educational school til Horton.
Det vil sige, at tager man til Ailey i N.Y. for at tage klasser, vil man opleve, at deres ugentlige skema har Horton teknik til alle niveauer og aldre. Derudover er Alvin Ailey kompagniet decideret opbygget om Horton teknikken, som i øvrigt er meget tydeligt i Aileys egne koreografier til kompagniet.

Tekst : Tanja Foss

Back To Top