Graham Teknik er en meget kraftfuld og dynamisk teknik – skabt og formet af danselegenden Martha Graham. Hendes træning og teknik er baseret på naturlige funktioner, som pust (udåndinger) og sammentrækninger af muskler, andre kropsdele og fødderne i brug som basis. I en Graham time/klasse vil der normalt bruges en halv klasse alene med gulvøvelser.
Martha Graham skabte teknikken ”Contract and release”, baseret på åndedrættet, centreret om solar plexus (kroppens centrum). Hun lagde i det hele taget stor vægt på, at alle bevægelser førte til og fra solar plexus, samtidig med at alle de tekniske færdigheder skulle være på plads.
En signatur ved Martha Grahams stil var hendes skabelse af fænomenet Cupped Hands.
Martha Graham: “Dance is the hidden language of the soul”
Graham Teknik indgår i Contemporary og Modern Dance undervisningen på Stepz Danseuddannelse.
Om Martha Graham (1884-1991):
Martha Graham debuterede i 1916 i en Denishawn produktion ”A dance pageant of Egypt – Greece and India” af Ted Shawn med over 100 medvirkende. Hun blev senere Ted Shawns protegè, og udviklede hun sig (1916-1923) fra elev til lærer, samt til sidst til at blive en af kompagniets bedst kendte dansere.
Martha Graham begyndte at undervise på Eastman School of Music i Rochester i N.Y., og der begyndte hendes egen danseform/teknik for alvor at tage fat. Hendes første forestilling blev opført i N.Y. i 1926. Hun kaldte den ”Modern Dance”. Året efter blev hendes kompagni – The Martha Graham Dance Company – en realitet.
Hun oprettede også egen ”skole” inden for den nye moderne dansestil, en grundskole, hvor Martha Graham kompagniets arbejde med formerne, blev til den nye teknik kaldet ”Contract and release”
Kompagniet begyndte at give forestillinger i 1929, turnerede i USA og fra 1950 også Europa. Martha Graham skabte mere end 150 koreografier. Af hendes væsentlige værker bør nævnes:
- ”Errand Into the Maze (1947)
- ”Diversion af Angles” (1949)
- ”Seraphic Dialogue (1955)
- ”Embattled garden” (1958)
- ”Pheadra” (1962)
Hun fik komponeret musikken til hendes forestillinger, så musikken kunne understøtte dansen udtryk – og ikke omvendt. Martha Graham var også ivrig bruger af rekvisitter i hendes koreografier, og hun blev nærmest et Fashion Icon, da hun optrådte i de lange kjoler. Hvornår Martha Graham stoppede som danser på scenen, er der delte meninger om… nogle mener, sidste gang man så hende på scenen, var som 76-årig i hendes koreografi / en selvbiografi: ”Blood Memory”.
Ved karrierestoppet fik hun en dyb depression. Det var for svært for hende, at se alle de unge dansere overtage hendes egne koreografier. Hun mistede lysten til at leve og begyndte at drikke – og spiste ingenting. Det førte til et hospitalsophold. Hun overlevede og genvandt sin styrke og kom tilbage til hendes eget kompagni i 1972, som hun omorganiserede, og hun gik i gang med at lave 10 nye koreografier, samt genopfører nogle af de tidligere. Hendes sidste værk: ”Marple Leaf Rag” (1990) skabte hun til musik komponeret af Scott Joplin.
I 1991 døde Martha Graham af lungebetændelse 96 år gammel.
Graham teknik har vundet stor plads verden over og i mange internationale skoler/kompagnier. Heriblandt kan nævnes ” Batsheva Dance Company” fra Tel Aviv og ”London Contemporary Dance Shool/Theater”, der blev til under Robert Cohan, der var tidligere medlem af Grahams kompagni.
Tanja Foss, underviser på Stepz Danseuddannelsen og Eliteskolen, fortæller:
”Ved min optagelsesprøve i 1984 til London Contemporary Dance School, efter at jeg var kommet igennem alle disciplinerne, skulle alle ned forbi skolens egen læge. Her blev danserens anatomiske opbygning kigget efter, specielt hoftestillingen og mine fødder. Først derefter denne godkendelse, kom man videre til personlig samtale.
På skolen havde jeg den store fornøjelse at blive undervist af forhenværende medlem af Graham kompagniet – en fantastisk personlighed, streng, hård, nye hofter og stok – Jane Dudly. En oplevelse der stadig står meget tydeligt. Tænkte tit, at det måtte være det nærmeste, man kunne komme på at møde selve Martha Graham.
Jane Dudly underviste også i ”How to teach”. – som handlede om at undervise børn, og her viste hun derimod al sin sødme og varme udstråling …. Jane mente, at alle mindre børn skulle have følelsen af at lege, når de dansede (så hun var ikke den store tilhænger af Ballet/stangskole til børn)”
Helen Dohlmann, koreograf og indehaver af Stepz, var i 1984 inviteret ind i Tivolis Koncertsal af hendes – nu afdøde ven – George White Junior (solodanseren hos Martha Graham) for at se en af Graham kompagniets forestillinger. Her havde hun æren at møde danselegenden Martha Graham:
”… det var MEGET inspirerende at se en dame, der næsten ikke kunne gå, stadig kunne komme helt til Danmark og, støttet af George, komme ind på scenen og præsentere sit company med stolthed. Det gjorde et stort indtryk på mig”
Danske Tove Degn, tidligere professionel danser, udtaler sig om klasserne på Graham skolen i NYC, da Martha stadig levede:
”Alle klasser starter ved, at man står i 1.position, og underviseren træder ind i lokalet og siger: “please be seated “. Derefter sætter alle elever sig på gulvet, og musikken går i gang. Hvis man mødte Martha på skolen, skulle man neje for hende.
Skulle Martha komme ind i en klasse, stoppede alt, det man var midt stoppede,- og man stillede sig i 1. position, igen og afventede Martha sige: “ please be seated” hvorefter hele klassen satte sig. Musikken startede forfra,- og hele klassen startede forfra. Uanset hvor langt man var inde i klassen.”
Tekst: Tanja Foss
Links: http://www.marthagraham.org/